W Warsztacie funkcjonuje dziewięć specjalistycznych pracowni:
- terapii życia codziennego,
- plastyczna,
- ceramiczna,
- artystyczna,
- edukacyjno-stolarska,
- komputerowa,
- wikliniarska,
- redakcyjna,
- ogrodniczo-gospodarska,
- oraz gabinet rehabilitacji.
Pierwsze cztery pracownie zajmują się głównie rehabilitacją społeczną, a wikliniarska, redakcyjna, ogrodniczo-gospodarcza, edukacyjno-stolarska i komputerowa nastawione są przede wszystkim na rehabilitację zawodową.
W pracowniach terapeutycznych realizuje się program rehabilitacji poprzez zindywidualizowaną pracę z uczestnikiem pracowni z wykorzystaniem metod terapii grupowej, nastawionej na szeroko rozumianą rehabilitację zawodową i społeczną.
Cel podstawowy
Przygotowanie do podjęcia zadań i pełnienia różnych ról społecznych, zawodowych, poprzez terapię zajęciową oraz pracę nad sobą.
Podstawą działań jest terapia zajęciowa: nabywanie i udoskonalanie umiejętności manualnych, kształtowanie dojrzałej osobowości, przygotowanie do wykonywania zawodu oraz w konsekwencji nabywanie predyspozycji zawodowych, umożliwiających podjęcie, w miarę możliwości pracy na otwartym lub chronionym rynku pracy.
Pracownia plastyczna
Instruktor: Bożena Jaworska
Cele:
- rozwijanie zdolności plastycznych,
- poprawa zdolności manualnych,
- zapoznanie się z podstawowymi technikami: rzeźba, malarstwo, rysunek, papieroplastyka, tkactwo i szydełkowanie artystyczne, witraże, malarstwo ceramiczne.
Pracownia wikliniarska
Instruktor: Marian Behnke
Cele:
- poprawa zdolności manualnych,
- poznawanie cech surowca,
- poznawanie podstawowych splotów stosowanych w wikliniarstwie,
- nauka wyplatania denek, koszyków, wazonów, doniczek itp.,
- przygotowanie do zawodu.
Pracownia życia codziennego
Instruktor: Dorota Sosnowska
Cele:
- zdobywanie umiejętności w zakresie samoobsługi, zajęć kulinarnych, gospodarczych, hafciarstwa,
- poznawanie wartości pieniądza,
- usprawnianie intelektualne (zajęcia dydaktyczne).
Pracownia edukacyjno-stolarska
Instruktor: Zbigniew Sowiński
Cele:
- poprawa zdolności manualnych,
- poznawanie cech surowca,
- poznawanie podstawowych technik obróbki stosowanych w stolarstwie,
- nauka wykonywania wyrobów meblowych, elementów ozdobnych , przedmiotów użytkowych, itd.,
- przygotowanie do zawodu.
Pracownia ceramiczna
Instruktor: Anna Osial
Cele:
- kształtowanie wyobraźni,
- poprawa zdolności manualnych,
- wyzwalanie zainteresowań artystycznych,
- poznawanie cech surowca,
- opanowanie wykonywania prac różnymi technikami i metodami,
- przygotowanie do zawodu.
Pracownia artystyczna
Instruktor: Joanna Postawa-Wolnik
Cele:
- rozbudzenie wyobraźni i wrażliwości muzycznej,
- rozbudzenie motywacji do rozwoju własnych zdolności i umiejętności,
- wspieranie inwencji twórczej uczestników,
- poznanie pieśni piosenek religijnych, patriotycznych, biesiadnych i rozrywkowych,
- nauka i doskonalenie gry na instrumentach muzycznych (keyboard, gitara, akordeon, proste instrumenty perkusyjne),
- zapoznanie uczestników warsztatów z wybranymi utworami muzyki poważnej,
- nauka prawidłowej emisji głosu oraz dykcji,
- wyrabianie systematyczności i wytrwałości.
Pracownia ogrodniczo-gospodarcza
Instruktor: Łukasz Olszewski
Cele:
- nauka posługiwania się sprzętem i maszynami ogrodniczymi,
- dbanie o roślinność wokół dworku i w parku,
- dbanie o czystość i estetykę terenu,
- naprawa i konserwacja drobnych urządzeń gospodarczych,
- wykonywanie drobnych prac remontowo-budowlanych.
Pracownia komputerowa
Instruktor: Marcin Zawadzki
Cele:
- poznawanie funkcjonalności systemu operacyjnego Windows,
- nauka zarządzania plikami i folderami,
- nauka posługiwania się edytorem graficznym Paint.net,
- nauka pisania i edycji tekstu,
- nauka posługiwania się Internetem,
- wykorzystywanie komputera do obliczeń i prezentacji.
Pracownia redakcyjna
Instruktor: Jacek Kluczkowski
Cele:
- redagowanie gazety,
- nauka składu gazety,
- wydawanie dodatku do lokalnej gazety,
- przygotowywanie biuletynów, informatorów.
Rehabilitacja
Instruktor: Wanda Wierucka
Cele:
- poprawa ogólnej sprawności fizycznej, koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- kształtowanie prawidłowej postawy ciała,
- wzmacnianie siły mięśniowej,
- propagowanie aktywności fizycznej wśród osób niepełnosprawnych (uczestnictwo w zawodach sportowych i Olimpiadach Specjalnych).