Ponad 600 niepełnosprawnych dzieci i młodzieży, a także ich rodziców i opiekunów objęło pomocą Stowarzyszenie Rehabilitacyjne Centrum Rozwoju Porozumienia w Kwidzynie. Stowarzyszenie pod koniec ubiegłego roku zakończyło realizację programu „Wspomaganie umiejętności porozumiewania się – likwidacja barier w komunikowaniu się dzieci i młodzieży niepełnosprawnych lub zagrożonych niepełnosprawnością i ich rodziców z terenu powiatu kwidzyńskiego”.
Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych dzieci z ciężkimi zaburzeniami w porozumiewaniu się, ograniczanie barier komunikacyjnych w środowisku rodzinnym oraz zmniejszenie izolacji społecznej, która jest konsekwencją tego typu zaburzeń, to tylko niektóre z efektów realizacji programu. Projekt objął niepełnosprawne dzieci od urodzenia do 18 roku życia, dzieci zagrożone niepełnosprawnością oraz niepełnosprawną młodzież do 25 roku życia i był kontynuacja działań prowadzonych w 2012 roku. Stowarzyszenie uzyskało na jego realizację, w wyniku konkursu ogłoszonego przez samorząd powiatu, 168 tys. zł. Wsparcie zapewniły gminy, z których pochodzą niepełnosprawni uczestnicy projektu. Ogółem pomocy udzielono 628 niepełnosprawnym dzieciom i młodzieży z całego powiatu.
– Rekrutacja do projektu prowadzona była dwutorowo wśród dzieci i młodzieży niepełnosprawnych i zagrożonych niepełnosprawnością, zamieszkałych na terenie powiatu kwidzyńskiego objętych opieką Samodzielnego Publicznego Ośrodka Terapii i Rehabilitacji dla Dzieci w Kwidzynie, Niepublicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej oraz instytucji działających na rzecz osób niepełnosprawnych takich jak przedszkola, szkoły specjalne czy koła rodziców. Do pierwszego zadania wybrano 20 dzieci z ciężkimi zaburzeniami w porozumiewaniu się z miast i gmin powiatu kwidzyńskiego, natomiast do zadania drugiego rekrutacja była prowadzona przez cały okres realizacji projektu. Realizacja projektu pozwoliła na wykonanie szczegółowej diagnozy rozwojowej dzieci objętych projektem i umożliwiła wprowadzenie do indywidualnych programów terapii wiele dodatkowych elementów – mówi Emilia Donajska, prezes Stowarzyszenia Rehabilitacyjnego Centrum Rozwoju Porozumienia w Kwidzynie.
Dodaje, że poprzez realizację projektu udało się odpowiedzieć na pytanie: w jaki sposób najlepiej pomóc osobom, które zmagają się z problemem niepełnosprawności i sprawić, by każdy mógł rozwijać swój indywidualny potencjał.
– Dla osób niepełnosprawnych brakuje zarówno oferty terapeutycznej, rehabilitacyjnej jak i edukacyjnej, opartej o wspomagające sposoby porozumiewania się. Niepełnosprawność przecież nie jest wyłącznie zjawiskiem medycznym czy medyczno-opiekuńczym lecz obejmuje wszystkie sfery rozwoju i funkcjonowania człowieka, angażując też najbliższą rodzinę, a porozumiewanie jest najważniejszym elementem naszego życia – twierdzi Emilia Donajska.
Podkreśla też, że uczestnikom projektu zapewnione zostały dodatkowe działania, które nie są objęte standardem resortu zdrowia, a które mają znaczący wpływ na jakość życia i poprawę funkcjonowania dziecka w jego środowisku.
– Wypracowany też został system zaspakajania specjalnych, unikatowych potrzeb dzieci i młodzieży niepełnosprawnych lub zagrożonych niepełnosprawnością i ich rodziców. Zapewniliśmy również dostęp do specjalistycznej wiedzy, dobrych praktycznych rozwiązań, które można wykorzystać w domu, programów terapeutycznych oraz pomocniczego sprzętu. Doradzaliśmy również w doborze sprzętu potrzebnego osobie niepełnosprawnej. Uważam, że realizacja programu przyczyniała się też do zmiany postaw społecznych wobec niepełnosprawności w lokalnym środowisku – podkreśla Emilia Donajska.
Dla dzieci z ciężkimi zaburzeniami w porozumiewaniu się prowadzone były wielospecjalistyczne zajęcia terapeutyczne. Prowadziło je, w zależności od potrzeb, dziesięciu specjalistów, w tym psycholog, logopeda, pedagog, terapeuta zajęciowy i rehabilitant. Dzieci zostały objęte indywidualnymi programami. Działania prowadzone przez Stowarzyszenie Rehabilitacyjne Centrum Rozwoju Porozumienia w Kwidzynie znacznie wykroczyły poza zakres ujęty w budżecie programu. Podczas realizacji programu nagrano film, który był podsumowaniem dwudziestu końcowych superwizji.
– W trakcie nagrywania materiału filmowego specjaliści podkreślali, że najlepszym rozwiązaniem były spotkania superwizyjne dla 20 dzieci z ciężkimi zaburzeniami, prowadzone przez dwóch wyspecjalizowanych superwizorów, specjalistów z zakresu wspomagających i alternatywnych metod komunikacji. Taka metoda pracy pozwoliła na dodatkowe szkolenie specjalistów i zwiększenie ich kompetencji w pracy z dziećmi – wyjaśnia Emilia Donajska.
Nie zapomniano zapytać rodziców o ocenę działań prowadzonych w ramach programu. Wszyscy zgodnie twierdzili, że należy go kontynuować.
(jk)
Fot. Emila Donajska, prezes Stowarzyszenia Rehabilitacyjnego Centrum Rozwoju Porozumienia w Kwidzynie, podsumowała realizację programu.