Dziewczynka podczas zabawy

Łamanie barier komunikacyjnych

Ponad 460 osób skorzystało z pomocy Stowarzyszenia Rehabilitacyjnego Centrum Rozwoju Porozumienia w Kwidzynie. Stowarzyszenie od czerwca do grudnia ubiegłego roku realizowało program „Likwidacja barier w komunikowaniu się dzieci i młodzieży niepełnosprawnych lub zagrożonych niepełnosprawnością i ich rodziców z terenu powiatu kwidzyńskiego”.

Program był adresowany do dzieci w okresie od urodzenia do 18 roku życia oraz młodzieży do 25 roku życia o potrzebie specjalnego kształcenia, a także dzieci zagrożonych niepełnosprawnością.

Rodzice, którzy skorzystali z programu, uzyskali wsparcie w procesie terapii, rehabilitacji oraz edukacji. W ramach programu opracowane zostały między innymi materiały i pomoce terapeutyczne i rehabilitacyjne. Specjaliści stowarzyszenia udzielali także instruktażu, w jaki sposób wykorzystać wszystkie pomoce. Można było także wypożyczyć sprzęt.

– Do udziału w projekcie zapraszaliśmy dzieci i młodzież niepełnosprawną i zagrożoną niepełnosprawnością z powiatu kwidzyńskiego objętych opieką Samodzielnego Publicznego Ośrodka Terapii i Rehabilitacji dla Dzieci w Kwidzynie, Niepublicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej oraz instytucji działających na rzecz osób niepełnosprawnych, czyli przedszkola, szkoły specjalne, koła rodziców. Z programu skorzystały łącznie 462 osoby – mówi Emilia Donajska, prezes Stowarzyszenia Rehabilitacyjnego Centrum Rozwoju Porozumienia w Kwidzynie.

Dodaje, że dzięki realizacji programu udało się zwiększyć skuteczność prowadzonej rehabilitacji i terapii dzieci niepełnosprawnych lub zagrożonych niepełnosprawnością.

– Opracowane zostały indywidualne programy, które pozwalają na prowadzenie zajęć w domu. Doradzano w kwestii stosowania specjalistycznego sprzętu i oprogramowania do wspomagania procesu terapii i rehabilitacji w domu. Zapewniono także dostęp do sprzętu i pomocy do wspomagania procesu terapii i rehabilitacji dzieci. Zdołaliśmy uzupełnić działania, które nie są objęte standardem resortu zdrowia. Dla osób niepełnosprawnych brakuje zarówno oferty terapeutycznej, rehabilitacyjnej, jak i edukacyjnej, opartej o wspomagające sposoby porozumiewania się. Niepełnosprawność nie jest wyłącznie zjawiskiem medycznym czy medyczno-opiekuńczym lecz obejmuje wszystkie sfery rozwoju i funkcjonowania człowieka, angażując też najbliższą rodzinę, a porozumiewanie jest najważniejszym elementem naszego życia. Stowarzyszenie od początku wspiera, dyktowane potrzebami mieszkańców, działania terapeutyczne i rehabilitacyjne. Umożliwia wprowadzanie wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania, skutecznie pomagając swym podopiecznym w pokonywaniu barier komunikacyjnych.

– Opracowane programy terapeutyczno-rehabilitacyjne, dostosowane do indywidualnych potrzeb, zawierają wiele instruktaży, wskazówek i materiałów do ćwiczeń z niepełnosprawnym dzieckiem w domu. Rodzice mają możliwość korzystania z wypożyczalni sprzętu oraz pomocy terapeutycznych i rehabilitacyjnych, by w warunkach domowych utrwalać z dzieckiem zdobyte umiejętności. Poprzez zakupy dokonane w ramach projektu nasze stowarzyszenie wzbogaciło swoją bazę dydaktyczną, z której podczas prowadzonej terapii i rehabilitacji korzysta wiele osób niepełnosprawnych lub zagrożonych niepełnosprawnością. Uważam, że możemy się szczycić rozwiązaniami, jakich oczekują rodzice dzieci niepełnosprawnych oraz władze lokalne – podsumowuje Emilia Donajska.

Podkreśla, że miejsce, które swoją specjalistyczną opieką obejmuje dzieci i młodzież niepełnosprawną oraz zapewnia potrzebną pomoc rodzinie udało się stworzyć dzięki zaangażowaniu oraz finansowemu wsparciu władz miasta Kwidzyna, gmin powiatu kwidzyńskiego oraz samorządu powiatu kwidzyńskiego.

Realizacja programu nie ograniczała się jednak tylko do specjalistycznej pomocy. Uczestnicy mogli liczyć także na doradztwo w różnych sprawach, dotyczących między innymi doboru odpowiedniej placówki dla dziecka lub uzyskania pomocy z ośrodka pomocy społecznej, uzyskania orzeczenia o niepełnosprawności czy też doboru odpowiedniego sprzętu rehabilitacyjnego lub obuwia ortopedycznego.

Stowarzyszenie działa w budynku przy ul. Kołłątaja. Pod jednym dachem pracują na rzecz niepełnosprawnych dzieci i młodzieży, a także już dorosłych osób Samodzielny Publiczny Ośrodek Terapii i Rehabilitacji dla Dzieci, Niepubliczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna oraz Stowarzyszenie Rehabilitacyjne Centrum Rozwoju Porozumienia. Właśnie dzięki temu można było objąć pomocą dużą liczbę dzieci niepełnosprawnych. Praca trzech instytucji uzupełnia się, co zapewnia kompleksową opiekę. Rodzice nie muszą biegać od instytucji do instytucji, chcą uzyskać pomoc dla swojego dziecka. Emilia Donajska ma nadzieję, że projekt będzie kontynuowany.

– Chcieliśmy się upewnić, czy realizowany program powinien być kontynuowany. Zapytaliśmy o to rodziców, których dzieci zostały nim objęte. Okazało się, że był to przysłowiowy strzał w dziesiątkę. Bardzo dużym powodzeniem cieszy się wypożyczanie specjalistycznego sprzętu oraz pomocy, które można wykorzystać w domu. Rodzice chwalą także indywidualne podejście do każdego dziecka – podkreśla Emilia Donajska.

Wszystkie działania, w ramach programu „Likwidacja barier w komunikowaniu się dzieci i młodzieży niepełnosprawnych lub zagrożonych niepełnosprawnością i ich rodziców z terenu powiatu kwidzyńskiego”, były realizowane przez dwudziestu sześciu specjalistów.

Jacek Kluczkowski

Efekty projektu

W ramach programu opracowano między innymi instruktaże: „Pielęgnacja dziecka – pozycje do karmienia i odbicia przy karmieniu piersią i butelką”, „Pielęgnacja dziecka z zaburzeniami ruchowymi – noszenie dziecka – cztery sposoby”, „Podnoszenie i układanie dziecka – trzy sposoby”, „Masaż”, „Stwórz razem z dzieckiem folder osobisty”, „Wspomagaj karmienie łyżeczką”, „Zwracaj uwagę na sposób oddychania twojego dziecka”, „Ćwicz z dzieckiem mięśnie artykulacyjne – języka, warg, podniebienia miękkiego”, „Naucz dziecko prawidłowo trzymać ołówek”, „Wspieraj dziecko leworęczne” i „Jak nauczyć dziecko koncentracji uwagi?”. Wszystkie instruktaże, które były wykorzystywane podczas realizacji projektu zostały ujednolicone i skonstruowane tak, by zawierały stałe elementy takie jak: podstawowe informacje, cel, pomoce, przebieg, zachowanie docelowe dziecka i zachowanie docelowe rodzica. Informacje te umożliwiały rodzicom lub opiekunom w sposób jasny i czytelny, jak radzić sobie w środowisku domowym. Stworzone instruktaże były wykorzystane w sposób ciągły podczas realizowanego projektu. Ogółem stworzono 13 instruktaży. Do rąk rodziców trafiło 640 sztuk. Zostały także przygotowane w wersji elektronicznej, na płycie CD, materiały i pomoce terapeutyczne do prowadzenia zajęć w środowisku domowym. Opracowano trzy indywidualne systemy komunikacji dla trójki dzieci. Przygotowało 77 pomocy terapeutycznych, dostosowanych do indywidualnych potrzeb dziecka niepełnosprawnego lub zagrożonego niepełnosprawnością. Powyższe pomoce wydano 187 osobom. Przygotowano też 70 pomocy komunikacyjnych dostosowanych do indywidualnych potrzeb dziecka niepełnosprawnego lub zagrożonego niepełnosprawnością, które trafiły . do 101 osób. Udzielono 246 porad w doborze specjalistycznych pomocy wspierających rozwój dziecka w terapii i edukacji oraz w doborze specjalistycznego sprzętu rehabilitacyjnego typu wózki rehabilitacyjne, specjalistyczne siedziska, pionizatory, obuwie ortopedyczne. Stworzono 63 specjalistyczne pomoce komunikacyjne, zaprojektowane najczęściej przy pomocy specjalistycznego oprogramowania. To tylko część z zadań, które zrealizowano w ramach projektu.

Dziewczynka podczas zabawy