Integracja osób z niepełnosprawnościami ze społeczeństwem oraz przedstawienie potencjału uczniów Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy w Kwidzynie to cele projektu „Mozaika, czyli szansa w różnorodności”. Realizacja projektu rozpoczęła się w połowie września.
Pomysłodawczyniami przedsięwzięcia, wspieranymi przez Fundację „M.A.P.A. Obywatelska”, są: Anna Kaczmarek-Okońska, Katarzyna Widz, Róża Kubiak i Beata Ponczek. Grupa realizująca projekt składa się z uczniów z niepełnosprawnościami i uczniów pełnosprawnych oraz ich rodziców. Uczestnicy programu spotykają się podczas warsztatów w pracowni ceramicznej Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy i wspólnie wykonują ceramiczną mozaikę. Według autorek projektu myślą przewodnią i głównym założeniem projektu jest szeroko pojęta integracja osób z niepełnosprawnościami z resztą społeczeństwa oraz przedstawienie potencjału uczniów szkoły specjalnej. Zajęcia ceramiczne dają szansę na lepsze poznanie się obu środowisk, na międzypokoleniowe działanie oraz na zmianę stereotypowego wizerunku osoby niepełnosprawnej, która ma niewiele do zaoferowania innym. Organizatorki zajęć dążą do zbudowania obrazu osoby z niepełnosprawnością, która może coś wartościowego przekazać społeczności.
– Powinnością opiekunów jest dbanie o to, aby zdolności naszych uczniów nie zostały zaprzepaszczone – mówi Anna Kaczmarek-Okońska liderka projektu.
Inicjatorki projektu zgodnie podkreślają, że aby integracja była skuteczna, musi być trwałym procesem, dlatego to drugi tego typu projekt realizowany w szkole specjalnej będący kontynuacją wcześniejszych spotkań przy pracy nad ceramicznym „Ogrodem Wyspiańskiego”.
– Wybór tematu kompozycji ceramicznej i techniki jej wykonania nie jest przypadkowy – mozaika traktowana jest jako symbol rozmaitości. Proces integracji, to także otwarcie się uczestników na odmienność – wspólne wykonywanie mozaiki stwarza ku temu świetne warunki. Praca artystyczna stała się przesłanką do zastanowienia się nad faktem różnorodności w zbiorowości ludzkiej, uwypuklaniu cech wspólnych dla każdego z nas i przykładem na to, że różnice są ważne i mają swoją rolę. W mozaice, tak jak w społeczności, każdy element jest inny i zarazem tak samo istotny do uzyskania dobrej całości. Rodzice dzieci niepełnosprawnych często wolne chwilę przeznaczają na dodatkowe zajęcia terapeutyczne czy rehabilitacyjne i nierzadko brak im czasu na inne spotkania. Warsztaty ceramiczne są idealnym połączeniem przyjemnego spotkania i jednocześnie okazją do realizowania wielu zadań terapeutycznych niejako „przy okazji” – uważają pomysłodawczynie projektu.
Wykonana przez uczniów mozaika ceramiczna ozdobi budynek szkoły specjalnej przy ul. Ogrodowej i według autorek projektu będzie ciekawym elementem strukturalnym z pogranicza sztuki, designu i rzemiosła oraz pierwszą tego typu pracą artystyczną w Kwidzynie. Fotograficzną relację z warsztatów będzie można obejrzeć w Bibliotece Miejsko-Powiatowej w Kwidzynie , która jest patronem medialnym projektu.
(op)
Zdjęcia: Monika Sarnowska i Bartosz Bakun