Uczniowie i nauczyciele Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy na dziedzińcu Muzeum Zamkowego w Kwidzynie

Żywa lekcja historii

„Żywa lekcja historii – historia Kwidzyna” to projekt Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy. Na dziedzińcu Muzeum Zamkowego w Kwidzynie odbyło się spotkanie podsumowujące jego realizację. Pomysłodawcy projektu to nauczyciele i rodzice uczniów uczęszczających do placówki.

Jego adresaci to uczniowie Szkoły Podstawowej nr 6, Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy w Kwidzynie oraz Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Barcicach. Głównym założeniem projektu było poszerzenie wiedzy o historii Kwidzyna.

– Szczególne potrzeby edukacyjne naszych uczniów obligują nauczycieli i rodziców do poszukiwania form przekazywania wiedzy dostosowanych do występujących deficytów w przyswajaniu informacji – form niestandardowych i atrakcyjnych – mówi Anna Kaczmarek-Okońska, liderka projektu i nauczyciel Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy w Kwidzynie.

Na dziedzińcu kwidzyńskiego zamku odbyła się inscenizacja historyczna przygotowana przez grupę rekonstrukcyjną „Apis” z Gniewa, która promuje między innymi wiedzę o historii średniowiecznego Kwidzyna. Jak podkreślają organizatorzy wydarzenia inscenizacja przeniosła uczestników, w tym młodzież z niepełnosprawnościami, do epoki średniowiecza i ułatwiła zrozumienie kultury, zwyczajów oraz codzienności i mentalności ludzi żyjących w minionych czasach. Rekonstruktorzy przygotowali różnego rodzaju rekwizyty, w tym dyby, części uzbrojenia, zbroje rycerskie i stroje z epoki. Nie zabrakło również tańca, śpiewu i dobrej zabawy. Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy zajmuje się kształceniem, wychowaniem oraz rewalidacją dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie w stopniu umiarkowanym, znacznym, głębokim, z niepełnosprawnościami sprzężonymi i autyzmem. Praca z dzieckiem odbywa się w oparciu o indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne, opracowane dla każdego ucznia na podstawie diagnozy i zaleceń zawartych w orzeczeniu wydanym przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Oferta edukacyjna dla młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz niepełnosprawnością sprzężoną do 24. roku życia obejmuje między innymi kierunki kształcenia z zajęciami praktycznymi u lokalnych przedsiębiorców: pomocnik ogrodnika i sadownika, pomocnik kucharza, pomocnik pracownika gospodarczego, pracownia życia codziennego oraz zespoły rewalidacyjno-wychowawcze dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim do 25. roku życia.

Zdjęcia: Bartosz Bakun

(jk)