Przyszli, aby poznać osoby niepełnosprawne, ich potrzeby oraz sposoby pozwalające im pokonywać bariery w codziennym życiu. Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 2 w Kwidzynie od października ubiegłego roku biorą udział w ogólnopolskim konkursie „Bezpieczna szkoła-bezpieczny uczeń”.
Celem konkursu jest spopularyzowanie wśród uczniów w całej Polsce podstawowych zasad funkcjonowania państwa prawnego i społeczeństwa obywatelskiego, w tym norm współżycia, poszanowania praw jednostki, w tym ucznia-obywatela, przeciwdziałania patologiom, tolerancji wobec ludzi o odmiennej kulturze, rasie i obyczajach.
Konkurs ma też służyć podniesieniu poziomu bezpieczeństwa szkół i uczniów. Szkoły, które przystąpiły do konkursu realizują różne zadania oceniane w skali od 1 do 10. Warunkiem uzyskania tytułu „Bezpieczna Szkoła” jest zdobycie co najmniej 80 punktów za 10 wykonanych zadań. Mają one między innymi zwrócić uwagę dzieci na różnice między ludźmi ze względu na wygląd, poziom sprawności, umiejętności, zdolności, postawy i zachowania. Jedno z zadań ma służyć kształtowaniu postaw akceptujących niepełnosprawność.
– Konkurs, ogłoszony przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w ramach „Bezpiecznej i przyjaznej szkoły”, trwa od października ubiegłego roku. Uczestniczą w nim uczniowie klas I-VI. Jego organizatorami są Fundacja Państwo Obywatelskie oraz redakcja miesięcznika „Perspektywy Europejskie”. Harmonogram realizacji zadań konkursowych opracował zespół nauczycieli naszej szkoły. Formy i sposoby przeprowadzenia poszczególnych zadań są dostosowane do wieku uczniów. Do współpracy zapraszamy przedstawicieli różnych służb i instytucji, takich jak Policja, Straż Miejska, Straż Pożarna, Pogotowie Ratunkowe, Sąd Rodzinny i Nieletnich, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej oraz innych organizacji działających na polu szeroko rozumianej pomocy społecznej – wyjaśnia Wiesława Strzelczyk, pedagog Szkoły Podstawowej nr 2 w Kwidzynie i koordynator konkursu.
Celem wszystkich działań jest między innymi kształtowanie u dzieci pozytywnych cech osobowości, takich jak wrażliwość, życzliwość, otwartość na potrzeby drugiego człowieka oraz postawy tolerancji i szacunku dla jego odmienności, przekazywanie uczniom podstawowej wiedzy na temat rodzajów niepełnosprawności.
W ramach konkursu przeprowadzone zostanie także konwersatorium pod hasłem „Mój przyjaciel jest inwalidą – jak kształtować postawy akceptujące niepełnosprawność”.
Jacek Kluczkowski
Więcej w 140. numerze Obserwatora