Stowarzyszenie Rehabilitacyjne Centrum Rozwoju Porozumienia w Kwidzynie zakończyło realizację kolejnej edycji projektu „Wspomaganie umiejętności porozumiewania się – likwidacja barier w komunikowaniu się dzieci i młodzieży niepełnosprawnych lub zagrożonych niepełnosprawnością i ich rodziców z terenu powiatu kwidzyńskiego”.
Projekt jest adresowany do niepełnosprawnych dzieci, od urodzenia do 18 roku życia, dzieci zagrożonych niepełnosprawnością, które posiadają skierowanie na rehabilitację leczniczą oraz niepełnosprawnej młodzieży do 25 roku życia, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Realizacja programu była możliwa dzięki dotacji samorządu powiatu. Program realizowany jest od 2012 roku.
– Prowadziliśmy dwa główne zadania. Pierwsze objęło 30 dzieci z ciężkimi zaburzeniami w porozumiewaniu się. Były to dodatkowe zajęcia oraz spotkania superwizyjne. Rodzice mogli liczyć także na doradztwo, dotyczące doboru specjalistycznego sprzętu rehabilitacyjnego, pomocy terapeutycznych i edukacyjnych czy też pracy z dzieckiem w domu. Mogli również skorzystać z wypożyczalni. Drugie zadanie polegało na doradztwie i wypożyczaniu sprzętu pozostałym dzieciom z miast i gmin powiatu kwidzyńskiego. Z naszych działań skorzystało 96 dzieci. Po czterech miesiącach zostały przeprowadzone badania ankietowe. Ich celem było poznanie opinii beneficjentów projektu. Wszyscy, którzy wzięli udział w badaniu, stwierdzili, że należy kontynuować realizację projektu – twierdzi Małgorzata Rymarz ze Stowarzyszenia Rehabilitacyjnego Centrum Rozwoju Porozumienia w Kwidzynie.
Specjaliści stowarzyszenia objęli uczestników projektu specjalnymi programami i udzielili wielu instruktaży, dotyczących wykorzystania wszystkich pomocy. Do rąk dzieci, młodzieży i ich rodziców trafiły specjalne opracowania, materiały oraz pomoce terapeutyczne i rehabilitacyjne. Pomoc objęła również dostosowanie i konfigurację sprzętu, w tym komputera ze specjalistycznym oprogramowaniem oraz doradztwo w zakresie doboru placówki dla dziecka, a także przygotowanie do podjęcia edukacji. Stowarzyszenie chce kontynuować swoje działania, tym bardziej, że nie są one objęte standardem resortu zdrowia i edukacji, a mają wpływ na jakość życia i poprawę funkcjonowania dziecka w jego środowisku. Autorzy programu podkreślają, że realizacja projektu uwzględnia przede wszystkim potrzeby dziecka niepełnosprawnego i zagrożonego niepełnosprawnością, ale także potrzeby jego rodziny, które nie są w wystarczającym stopniu zaspokajane przez instytucje funkcjonujące w powiecie kwidzyńskim. Potrzeby te zostały zidentyfikowane poprzez analizę problemów z jakimi zgłaszali i zgłaszają się rodzice dzieci niepełnosprawnych z całego powiatu, korzystając na co dzień z terapii i rehabilitacji w Samodzielnym Publicznym Ośrodku Terapii i Rehabilitacji dla Dzieci w Kwidzynie i Niepublicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
(jk)